Introduktion till Kerberos Club 2011–2014

En avslutad rollspelskampanj

Från mars 2011 till april 2014 ledde jag en kampanj med några vänner i Göteborg. Miljön utgick till en början ifrån The Kerberos Club av Benjamin Baugh. Systemet var Wild Talents—en variant av Greg Stolzes One-Roll Engine—med Kerberos-bokens tillägg, och husregler. Kampanjen krävde åtskilliga planeringsmöten och 58 regelrätta spelmöten att genomföra.

Foto från St. James Square i London, taget av en vän till Andreas Skyman under kampanjen.

En av spelarna semestrar på en av de platser där kampanjen utspelade sig

Från det spelade året 1798 till början av 1874 var kampanjen upplagd på korta möten, ungefär tre timmar: lagom för en vardagskväll per vecka. Den idén kom från rollspelet Pendragon av Greg Stafford. Varje äventyr täckte ett år, och några år hoppade vi över. Kampanjens kulmen år 1874 avhandlades på fem möten, varav ett extra långt.

Jag skrev alla scenarion, ibland med inspiration från Kerberos-boken. The Adventure of the Black and White Decks, det enda scenariot som fanns i boken, användes inte. The Faerie Queene av Edmund Spenser kröp tidigt in som min förklaring till ett av inslagen i Kerberos-miljön, som annars inte haft någon. Castle in the Sky (1986) av Miyazaki Hayao inspirerade huvudintrigen. Vi bestämde oss på ett tidigt planeringsmöte för The Difference Engine (1990) av William Gibson och Bruce Sterling som modell för kampanjens innersta stomme, med fria övernaturligheter däromkring. Endast clownigt metaspel var förbjudet.

Artiklar

Spelmaterial