File date 2014-05
Index

Hoppsan! Du blockerar, eller saknar stöd för, JavaScript. Här nedan används det öppna funktionsbiblioteket jQuery för att dölja saker tills du vill se dem; inget fuffens, ingen datalagring. Blockerare som NoScript kan också dölja typsnittet Windsong, vilket blir en tråkig historia för alla inblandade.

Från mars 2011 till april 2014 ledde jag en rollspelskampanj med några vänner i Göteborg. Miljön utgick till en början ifrån The Kerberos Club av Benjamin Baugh. Systemet var Wild Talents—en variant av Greg Stolzes One-Roll Engine—med Kerberos-bokens tillägg, och husregler. Kampanjen krävde åtskilliga planeringsmöten och 58 regelrätta spelmöten att genomföra.

Foto från St. James Square i London, taget av en vän till Andreas Skyman under kampanjen

Handlingsreferat

Från 1798 till början av 1874 var kampanjen upplagd på korta möten, ungefär tre timmar, lagom för en vardagskväll per vecka. Den idén kom från rollspelet Pendragon av Greg Stafford. Varje äventyr täckte ett år, och några år hoppade vi över. Kampanjens kulmen år 1874 avhandlades på fem möten, varav ett extra långt.

De flesta av de personliga inslagen i epilogerna slumpades fram genom husreglerna. Jag skrev alla scenarion, ibland med inspiration från Kerberos-boken. The Adventure of the Black and White Decks, det enda scenariot i boken, användes inte. The Faerie Queene av Edmund Spenser kröp tidigt in som anledning till en viktig del av Kerberos-miljön, som inte förklarades i boken. Castle in the Sky av Miyazaki Hayao inspirerade huvudintrigen.

Alternativhistoria

Vi bestämde oss på ett tidigt planeringsmöte för The Difference Engine av William Gibson och Bruce Sterling som modell för kampanjens innersta stomme, med fria övernaturligheter däromkring. Endast clownigt metaspel var förbjudet. Här sammanfattas de större avstegen från verkliga historiska händelser som gjordes kända för spelarna.

Resten av detta alternativa 1800-tal antyds i referatet från 1902.

Spelare

Sammanlagt åtta personer spelade i kampanjen. Här beskrivs hur de skapade sina figurer.

Namn Entré Sorti Spelmöten Rollpersoner
Albert Diserholt 1836 1874 30 “African John” Mduduzi, Harvey Garrett och troglodyten Raju.
Anders Allgulin 1836 1840 4 Giorgios Kairis.
Andreas Skyman 1800 1874 30 Miles O'Brien och Íde Siofra Lannon.
Daniel Gustafsson 1798 1804 5 Lucius Polonius Havallan.
Hannah Wigner 1798 1874 57 Catherine Elisabeth Wintermoor, älvan Julie och Mary Frances Courtenay.
Joacim Kosonen 1862 1874 8 Dirk de Slager.
Niklas Tollbäck 1798 1874 58 “Billy Breadcumbs”, Jeremiah Barker, namnlös vålnad, Oswald Conrad Forrensworth, Silas Evans och “Hatchet” Harry Morris.
Nils Pasi Nävert 1815 1835 13 Run Berger.

En nionde spelare, John Pettersson, gästade kampanjen vid ett tillfälle med en ofärdig figur. En tionde, Fabian Olsson, medverkade i tidiga planeringsmöten och hade ett lovande koncept som inspirerade en del av kampanjens final, men spelade inte.

Rollpersoner

Sammanlagt 17 figurer, varav en med två personligheter och en med oräkneliga kroppar, spelades aktivt.

Namn Entré Sorti Spelmöten Biografi
“African John” Mduduzi 1848 1868 16 Lönnmördare, häxdoktor, anförare av katter, slav åt en blodtörstig förfader. Saknad i strid.
“Billy Breadcumbs” och “Hatchet” Harry Morris 1813 1845 27 Billy var ett föräldralöst barn som fabricerade sin egen vuxna identitet, “William Ellis”, och delade kropp med spöket av en förbrytare, Harry Morris. Ellis dödades i strid 1845. Morris fick en ny kropp och var vid liv 1902.
Catherine Elisabeth Wintermoor 1827 1868 33 Dotter till Mary Frances Courtenay. Uppfinnare och investerare, koroisk teknomagiker, feministisk våldsverkare och revolutionär. Som gift antog hon efternamnet Lambton. Efter en skilsmässa och fängelsevistelse tog hon sin mors efternamn. Dödad av rivaliserande familj.
Dirk de Slager 1862 1874 8 Nederländsk slaktarson som länge levt i Kina, där han lärt sig orientalisk mysticism och förlorat sin kinesiska hustru. Dödad i krig.
Giorgios Kairis 1836 1840 4 Författare. Atlantid, men uppfostrad av grekiska munkar, utan vetskap om sin arts fallna civilisation. Försvunnen på upptäcktsresa.
Harvey Garrett 1836 1845 9 Suput, kroppsarbetare, profet. Saknad i strid.
Jeremiah Barker 1798 1812 10 Svartkonstnär, dyrkare av pestgud, släkten Courtenays tjänare. Dödad av “Hatchet” Harry Morris.
Julie 1874 1874 4 Ungdomskulturens älva, evig rebell. Dödad i krig.
Lucius Polonius Havallan 1798 1804? 5 Officer vid flottan, första överlevare av den ökända undinmetoden. Dödad i strid.
Mary Frances Courtenay 1798 1822 20 Smugglare, hämnare, vän av Royal Society. Flitig crossdresser. Dödad av Errour från The Faerie Queene.
Miles O'Brien 1800 1827 19 Irländsk sjöman, väderexpert. Möjligen den sista av sin släkt efter en lång serie dystra besked från hemlandet. Död av naturliga orsaker.
Namnlös vålnad 1862 1868 7 Tusenårigt vandöd besättare av levande kroppar, som därigenom förlorat sin egen identitet. Försvunnen, sin vana trogen.
Oswald Conrad Forrensworth 1848 1856 9 Industriherre, entreprenör, tidigare officer vid flottan, vidrörd av älvor efter en tågolycka. Vid liv 1902.
Raju 1874 1874 5 Koroisk teknomagiker, mindre lyckad pacifist. Ovanligt nyfiken troglodyt från Plutos rike, det vill säga en landlevande släkting till Giorgios Kairis. Dödad i krig.
Run Berger 1815 1835? 13 Skandinavisk författare, nonsenskonstnär, missbrukare av Pas skrift. Utsmetad i rymdtiden.
Silas Evans 1874 1874 5 Amerikansk revolverman, kurir och i London ockult detektiv. Vid liv 1902.
Íde Siofra Lannon 1863 1874 11 Irländsk handarbetare i förlagssystem, soldat förklädd till man, gatumusikant, revolutionär, ivrig pamflettskrivare. Dödad i krig, utan att någonsin ha använt sin förtrollade kukri på allvar.