Draken mot nybörjarna

Studie av en rollspelskliché

Varje nybliven SL tycks skicka en drake mot nykläckta RP:er och förvänta sig att RP:erna vinner striden, trots att de har mycket sämre tekniska egenskaper. Om spelets deltagare följer reglerna vinner draken.

Draken är utbytbar mot andra tekniskt övermäktiga fiender i andra miljöer än episk fantasy. Klichén syns inte i professionella, speltestade produkter. Den har en enkel förklaring: SL vet att fienden höjer spänningen. Hen förväntar sig att berättelsen ska rätta sig till det lyckliga slutet. Förväntningen härstammar från vanan att se huvudpersoner övervinna liknande utmaningar i andra medier, till exempel Ged mot drakarna i A Wizard of Earthsea (1968).

En osannolik seger som ges av realistiska regler är mer spännande än en sannolik seger, men SL har ingen makt över slumpen. SL kan alltid ordna en seger mot draken genom att inte följa spelets regler, men inget sådant avgör saken i Earthsea. Efter tillräckligt många “osannolika” segrar försvinner spänningen, därför att SL använder mediet på fel sätt.

Grannar

De flesta som börjat med bordsrollspel efter sekelskiftet har haft erfarenhet av datorspel som inspirerats av bordsrollspel i något led. Korsbefruktningen har varit omfattande. Strider i bordsrollspel bevarar en frihet som det nyare mediet inte helt kan fånga, men ändå, den som vill slåss bör se till datorrollspel eller brädspel som Mansions of Madness och strunta i bordsrollspel. En strid i ett datorrollspel tar en minut istället för en timme, och datorn gör det snyggt, välljudande och lagom frenetiskt, ofta med mer nyanserade regler. Typiska rollspel i olika medier har många andra skillnader:

Bordsrollspel Datorrollspel Rollspelsliknande brädspel
Ord och rekvisita; fri representation Fet grafik kringskär värld och fantasi Prylar!
Fritt musikval i närkamp med elektroniken Ljudeffekter och specialkomponerat soundtrack Spotify!
Världen definieras i ett socialt samspel Världen definieras av datorn Prylar!
Deltagarna kan ändra reglerna genom att komma överens Reglerna är källkod Klur!
Komplicerade regler sinkar spelet Komplicerade regler sköts smärtfritt av datorn Prylar!

Den som möter en drake i ett datorspel, och dör i strid, behöver bara ladda sin senaste “save” och så har ingenting hänt. Att hantera en strid på det sättet, i ett bordsrollspel, vore också att använda mediet på fel sätt.

Lösningar genom variation

Deltagare som vill stanna i mediet bör utnyttja mediet. Med termerna som definieras i Glädje i bordsrollspel är lösningarna olika beroende på spelarnas smak:

En annan typ av lösning är att göra spelarnas förlust mot draken intressant. Ett bra exempel på det är TV-serien Delicious in Dungeon (2024) där otillräckligt erfarna äventyrare slåss mot en drake i det första avsnittet och förlorar. Draken sväljer en av dem. Att rädda henne, med svart magi om nödvändigt, blir drivkraften i hela seriens intrig. I ett rollspel skulle den svalda personen dödförklaras eller tas över av SL. Samma spelare skulle sedan ha en ny rollperson som bidrar till att försöka rädda den förra.