Japan 2023

Dagbok från en semesterresa

Den här gången reste jag tillsammans med tre kvinnor i min familj, från tre olika generationer: Min mor, min syster, och en av mina systerdöttrar.

Inledning

För att inte exponera mina resekamrater i onödan på öppet nät kallar jag dem för E1, E2 och E3 i den här resedagboken.

Mina kära resekamrater framför den gyllene paviljongen i Kyoto.

E1–E3 i Kyoto.

Vi valde en bra tid att resa till Japan: Några månader efter att COVID-restriktionerna lyftes, innan priset på JR-pass höjdes, och innan skatteundantaget för shopping av utlänningar ändrades till en mer komplicerad modell. Vi hade också tur med vädret. Trots regnperioden föll det bara några få lätta skurar på oss. Trots nya temperaturrekord runt om i världen på grund av människans miljöpåverkan, och en ovanligt kall sommar i Sverige, hade vi bara ett par dagar med mycket sol och 32° C i skuggan. Annars var det behagligt molnigt.

Vi fick inte uppleva den nya vätskevänliga säkerhetskontrollen på Arlandas terminal 5, men den stora nackdelen med att resa i juni 2023 var att flygresan blev extra lång. Vi flög med Finnair som tog vad de kallade “the Northern Route”. De undvek ryskt luftrum genom att flyga över Svalbard, Norra ishavet nära Nordpolen, Tjuktjerhavet och Lilla Diomedeön åt båda hållen. Det berodde på att det ryska luftrummet var stängt, vilket i sin tur berodde på Rysslands invasion av Ukraina och det pågående kriget i Europa. Omvägen kostade några timmar i luften, och därmed extra flygbränsle som ytterligare förvärrade den globala uppvärmningen.

Dag för dag

Här länkar varje datum till en djupare artikel.

Fotot är inte manipulerat men perspektivet är vilseledande. Trädkronorna möts egentligen inte över vägen.

På väg uppför vulkanen. Dag 3.

Reflektioner

Även om restriktionerna var lyfta var spåren av COVID-19-pandemin ändå tydliga. Japanerna, i synnerhet arbetande människor med kundkontakt, bar munskydd i mycket större utsträckning än under 2004. Plastbarriärer satt kvar vid många kassor, efter att detta blivit ovanligt i Sverige. Engångshandskar var allmänt tillgängliga vid bufféer. En gång, men bara en, blev jag tillsagd att ta på mig en andra handske för att ta mat—då bar jag redan en—men det var aldrig någon som föreslog mask eller höll sig på ett tydligt säkerhetsavstånd.

Åtgärder mot den globala uppvärmningen var väl synliga1 och det offentliga rummet var lika lugnt och fredligt som nitton år tidigare. Det var härligt att fotvandra, för även om fotgängare, cyklar och bilar ofta trängs på smala gator så är trafiken ändå lugnare och tystare än i Sverige. Arkitekturen är varierad, ibland vacker och ibland sunkig på ett sätt som har sin egen praktiska skönhet. Träd och buskar är vanliga i stadsmiljöer. Ibland behöver man kliva i trappor för att ta fram sig snabbt, men annars är det lätt även för äldre fotgängare att ta sig fram i och mellan städerna, mycket tack vare kollektivtrafiken och de välsignade japanska tågen.

Två år innan den här resan, 2021, hade Kina krossat demokratirörelsen i Hong Kong. 2023 skramlade Kina som vanligt med sina vapen mot Taiwan. 2023-07-24 varnade därför Kinas ambassadör till Japan den japanska regeringen för att närma sig NATO, precis som Ryssland varnade Sverige och sina offer i det forna Östblocket för att göra detsamma. 2022 förklarade Kina och Ryssland sin “obegränsade vänskap” inför invasionen av Ukraina. Under 2022 mördades också Abe Shinzō, konservativ kongressledamot och tidigare premiärminister. Anledningen till mordet var kopplad till en konservativ kristen sekt, Moonrörelsen, ett tecken på vidskeplighetens makt i Japan.

Tre järnvägsbroar över bilvägen genom centrala Kyoto.

Stadsbild i den gamla huvudstaden Kyoto.

I det offentliga rummet syntes religionerna och den ekonomiska oron, men inte de dåliga grannarna. 2022 föll Japans befolkning med 800 000 personer, inte på grund av någon katastrof utan för att födslotakten länge varit låg. Pensionärer syntes överallt. Statsskulden låg kvar över 200% av nominell BNP sedan COVID-pandemins början. Kronan var svag när vi åkte, men Japan har snittat noll inflation sedan 2004 och lönerna har stått still i 30 år. Det var märkligt att komma från Sveriges höga inflationstakt och se butikspriser oförändrade över nitton år, ofta billigare än i Sverige. En opinionsundersökning i Japan, utförd 2022 av Morning Consult, visar att 35% av japanerna aldrig mer vill resa utomlands, och bara 20% äger pass, delvis för att ekonomin går trögt.

Ungdomar vågar sig ut på bilvägen kvart i sju en måndag. Detta måste vara höjden av tonårsuppror i Japan.

Skateboard på Tokyos gator.

Andra skillnader mot 2004 är mer sannolikhetsmässiga. Då var E1 och jag roade av tågpersonalens artighetsgester, med vändning och bugning mot resenärerna på väg in i och ut ur varje vagn. Detta bruk har blivit mindre vanligt. Vi såg, genom hela resan, personliga variationer från ingen reaktion alls upp till märkbar men grund överkroppsböjning. På Tokyos gator såg jag två olika gäng skateboardåkare (inte i skateparker), men aldrig några plågsamt små dammar med karp. Jag såg aldrig några rickshaws heller, men det gjorde E1. Allt detta är tecken på krypande förändringar av offentlig moral. Graffiti är fortfarande mycket ovanligt men förekommer på undanskymda ställen.

I stort sett allt varaktigt jag skaffade på resan. Detaljer:

Shopping.

Till nästa gång

Saker som jag hoppats på men som inte blev gjorda denna gång:


  1. Till exempel elbilar, solcellsparker, märkning om bredare användning av värmepumpar och LED-belysning, en broschyr om “grön” turism, och hyvlade bänkar för besökare på Nagasaki station i naturren furu, märkta på ögontjänande engelska, “This furniture keeps 108.58 kg-C0₂ of Nagasaki’s sky”.