Missförstånd av Cthulhukrig
Hjälp för nybörjare
Nybörjare brukar snubbla på samma ställen när jag lär ut Cthulhukrig. Det verkar bero dels på några olämpliga ordval i det engelskspråkiga originalet, dels på den udda kombinationen av inflytanden i spelets konstruktion.
Mina presentationer av faktionerna är framtagna med fokus på de förmågor som brukar överraska och förvirra nybörjare allra mest. Här följer en mer allmän betraktelse för ovana brädspelare.
Abstrakt
Alla faktioner har specialregler och specialregler formuleras kortfattat. Till exempel, Svarta geten kan utsöndra flera monster samtidigt:
When you Summon Monsters, you can Summon multiple Monsters of one or more types, from one or several Gates.
När du utsöndrar monster kan du utsöndra flera monster av en eller flera sorter, från en eller flera Portar.
Grundregeln, ett monster per handling, står inte på Svarta getens faktionskort. Det är också underförstått att specialregeln är ett undantag och att det är en handling att utsöndra monster.
Nybörjare som spelar Svarta geten letar förgäves efter “offra dina egna kultister” i grundreglerna för att se hur ett sådant offer går till. Alla regler för det ges av faktionen. Det står inte på faktionskortet att Svarta geten är den enda faktion som kan offra sina egna akoluter för en formelbok. Det står bara hur det går till: Spelaren tar bort figurerna som en huvudhandling. Det finns inget mer att veta.
En grundregel är alltså ett förval (eng. “default”) för de faktioner som inte ersätter eller ger alternativ för stunden. Detta är kanske tydligast för handlingstypen “väcka vidunder”: Den står med i grundreglerna men gör ingenting i sig och kan inte heller utföras i sig. Alla villkor för och effekter av den kommer från specialregler för specifika vidunder.
När en förstår både grund- och specialregler på det här sättet blir det tydligt hur de förhåller sig till varandra. Grundreglerna är framtagna för specialreglerna. De ser ut som de gör för att faktionerna ska kunna skilja sig åt på sätt som är stora, intressanta och eleganta.
Det är därför specialreglerna kan vara och är kortfattade. Grundreglerna är desto längre. Min översättning är en kort sammanfattning av originalet men ser ändå otymplig ut för att den behöver göra undantag begripliga. Mycket kan förenklas i en verbal framställning för ett givet parti, när de faktioner som tar fram nyanserna står på hyllan.
Konkret
Samma designfilosofi, där spelarna i praktiken skaffar sig nya regler genom partiets gång, syns i exempelvis Magic och Dominion jämte många andra moderna kort- och brädspel, men inte så ofta i just Risk-liknande konflikt- och strategispel med figurer på en världskarta. Spelare vana vid den senare kategorin brukar göra vissa antaganden som inte stämmer för Cthulhukrig. Sanningen är:
- Du kan inte äga en Port.
- En spelare kan bygga hur många Portar som helst under spelets gång. Förrådet av Portar är gemensamt och kan drygas ut med pappmodeller när plastportarna tar slut i särskilt stora partier.
- Vilken spelare som byggt en Port har aldrig någon betydelse.
- Du kan inte äga ett område.
- Det går bra att vara flera spelare i ett område.
- Varken förflyttning eller fångst kan utlösa strid.
- Strid är alltid resultatet av en handling för att slåss.
- Det finns ingen övre gräns för antalet enheter i ett område, av någon sort.
- Förflyttningshandlingen sätter inga gränser för antalet figurer som
får röra sig, och inte heller för antalet områden de får komma ifrån
eller anlända i.
- En spelare kan, som en enda vanlig handling på ett initiativsteg, flytta flera figurer från flera olika områden till flera olika områden. Kostnaden i Kraft är proportionsenlig och ingen figur får röra sig mer än ett område bort från där den stod innan.
- När en fångad figur återlämnas betalar ägaren ingen lösensumma.
- Distinktionen mellan huvud- och bihandlingar har ingen koppling till kostnaden i Kraft.
Vidare, sanningen om strid är:
- Du kan inte vinna en strid. Vinnare utses inte.
- Hackordningen mellan kultister, monster och vidunder gäller fångst, inte strid.
- En dödsstöt dödar ett vidunder lika lätt som en kultist. Det spelar ingen roll vilken figur som bidragit med dödsstöten. Att själv ha ett högre stridsvärde ger inget skydd mot stridens resultat. Det finns heller inga kroppspoäng och ingen rustning.
- Kultister kan inte ta Portar i besittning under en reträtt. Det kan bara ske som en bihandling och därmed bara när har spelaren har initiativet.
- Det är extremt ovanligt att en spelare blir av med alla sina enheter. Om det händer har det ingen effekt.
- Eliminerade figurer kan återanvändas genom att rekryteras eller utsöndras på nytt.
Slutligen något som jag själv länge missförstod: Villkoret att en spelare får starta max en strid per område fanns inte med i den allra första regelboken från 2014 och formuleras ibland felaktigt på Internet, som om det gällde rundan eller fasen. Formuleringen i 2019 års regelbok lyder såhär:
There is an important restriction on Unlimited Battles, however: you can still initiate only one Battle per Area. You cannot declare a Battle as a Common Action and then do Unlimited Battle in the same Area. If, as a result of a Battle, your Units are retreated to another Area, you can do Unlimited Battle in that new Area, and so forth. However, if they are then retreated back into the original Area, they can’t initiate a Battle there because of the “one Battle per Area” rule.
Detta villkor gäller alltså turen, det vill säga initiativsteget, inte rundan eller fasen. Spelarna behöver hålla ordning på vem som startat en strid i respektive område fram tills dess att initiativet har gått vidare enligt turordningen, men inte därefter.