Rollspel för kräsna och upptagna människor

Handbok i bordsrollspel

De första bordsrollspelen kom på 1970-talet, men ingen ny underhållningsform är helt ny. Bordsrollspel innehöll fragment av strategispel, simulation och litteratur, men också lek, debatt och teater. Detta är en artikelserie om att utnyttja rollspelens egenskaper så väl att de klarar konkurrensen med andra typer av underhållning.

Sedan 2010-talet finns det passiva åskådare till rollspel. Du kan till exempel titta på Critical Role som ett TV-program. Du kan också spela rollspel på dator: Snygga spel som kostat miljarder att utveckla. Att spela analoga rollspel med vänner är annorlunda och svårare. De flesta rollspelare täcker upp alla svagheter och vassa hörn i sina köpta scenarion med skämt runt bordet. Åren går och skämten blir gamla.

Att sätta ihop ett bra rollspel är som att bygga ett hus på lera. Leran är deltagarnas samarbetsvilja, flytande under regnet av massmediala distraktioner. För att huset ska stå kvar behöver det en grund.

  1. Trovärdighet i bordsrollspel är grunden. Den gör det möjligt för spelarna att förstå det som händer.
  2. Spänning i bordsrollspel är husets väggar och tak. Spänningen driver spelarna till handling.
  3. Glädje i bordsrollspel är favoritsakerna i vart och ett av husets rum. Här finns Mary Kuhners trefaldiga modell av skilda smaker, men också tema, stämning och begär, under ett socialt kontrakt.

Spelarnas frihet att välja är central. Huset, oavsett hur välbyggt, står ändå på leran som är deltagarnas vilja. Att spela ett bordsrollspel, eller bygga ett hus, är ett aktivt samarbete. Det är mycket olikt att titta på ett hus som andra byggt. Du får verklig valfrihet när du bygger, men bara för att du och dina vänner gör jobbet. Jobbet är värt att göra om du lär dig att utnyttja valfriheten.