Rollspel för kräsna och upptagna människor

Handbok i bordsrollspel

De första bordsrollspelen kom på 1970-talet, men ingen ny underhållningsform är helt ny, och inte heller helt ren eller helt isolerad. Bordsrollspel innehöll fragment av strategispel, simulation och litteratur, men också lek, debatt och teater. Detta är en artikelserie om att utnyttja rollspelens egenskaper så väl att de klarar konkurrensen med andra typer av underhållning.

Sedan 2010-talet finns det passiva åskådare till rollspel. Du kan till exempel titta på Critical Role som ett TV-program. Du kan också spela rollspel på dator: Snygga spel som kostat miljarder att utveckla. Att spela analoga rollspel med vänner är annorlunda. Det är som att bygga ett hus istället för att se på ett hus som andra har byggt. Leran under huset är deltagarnas samarbetsvilja. Leran blir flytande under regnet av massmediala distraktioner. För att huset ska stå kvar behöver det en grund.

  1. Trovärdighet i bordsrollspel är grunden. Trovärdighet gör det möjligt för spelarna att förstå spelets handling och bygga på den.
  2. Spänning i bordsrollspel är husets väggar och tak. Spänningen gör deltagarna intresserade av att vara i huset, inte i regnet.
  3. Glädje i bordsrollspel är favoritsakerna i vart och ett av husets rum. Här finns skilda smaker i personliga rum, men också gemensamma rum med teman, stämningar och begär.

Det är svårt att bygga ett hus. Du kan inte göra det ensam. Du får verklig valfrihet när du gör det, men bara för att du och dina vänner först kommer överens om ett gemensamt mål och anstränger er. Jobbet är värt att göra om ni lär er att utnyttja valfriheten.