En akolut (dock ej standardmodell) i Vandrarens färg.

Överblick

Namnet “Vindvandraren” syftar på vidundret Ithaqua. Det har lierat sig med vidundret Rhan-Tegoth för att båda vant sig vid ett arktiskt klimat.

Faktionen kan inte bygga militär styrka lika fort som Väldiga Cthulhu men blir lika stark. Den största skillnaden är att Cthulhu själv måste driva handlingen till sin fördel genom att gå till anfall, medan Vindvandraren måste bida sin tid.

Vindvandraren lurar vid polerna och hamstrar makt. Faktionen har skäl att vänta på att andra spelare ska samla ihop sina formelböcker och väcka sina vidunder inför uppgörelsen. En av Vindvandrarens egna formelböcker ger billiga ritualer spelet igenom, så den känner sällan brådska.

Bra för motståndare att veta

En av Vindvandrarens monstertyper, Gnoph-Keh, blir billigare att utsöndra ju fler exemplar av den som finns i spel.

Liksom Cthulhu får Ithaqua till slut en utmärkt transportförmåga. När det händer brukar faktionen rycka fram med en stark armé.

Ett av Vindvandrarens formelboksvillkor är att vara första spelare. Detta brukar kräva att faktionen “går i ide” (Hibernation), en handling som ger 1 Kraft per fientligt vidunder i spel (upp till nuvarande Kraft) och berövar Vindvandraren initiativet i resten av Handlingsfasen, som om spelaren hade noll Kraft.

Det är också bra att veta att Ithaqua sätts i spel genom att ersätta en Port vid någon av polerna. Vindvandraren behöver inte själv kontrollera Porten. Dessutom får Vindvandraren en formelbok när en Port finns vid den pol som ligger mitt emot Vindvandrarens startområde: Något som kan vara svårt för Vindvandraren själv att ordna, i synnerhet i ett stort parti. Det är alltså mycket hjälpsamt om hens motståndare sätter en Port där, som både ger formelboken och kan förstöras när Ithaqua vaknar.

Länkar