Tcho-Tcho på svenska
Den gammelrosa faktionen i Cthulhukrig
Överblick
🚨 Woop woop! Den här faktionen har tre olika varianter som kallas “stammar”.
- Tema beroende på stam: Självständighet eller trumeld eller bästa kompis med faktionsneutrala monster och vidunder.
- Nybörjarvänlighet: Medelhög till låg.
- Skalbarhet: Något bättre med fler spelare.
Namnet Tcho-Tcho kommer från en “ond” asiatisk “ras” som rasisten Lovecraft nämner i förbifarten. De är insiktsfulla människor som i spelet förslavat vidundret Ubbo-Sathla, den viljelösa “ofödda källan” till liv på Jorden.
Eftersom de är människor styrs Tcho-Tcho av präster, en särskild typ av kultist som är ett batteri av Kraft: Varje präst kostar 3 Kraft att rekrytera och kan blixtsnabbt offras för 2 Kraft. Detta ger en viss elasticitet, men två av faktionens stammar är inte starka eller rörliga nog att erövra ett stort territorium med öppna kort.
Bra för motståndare att veta
Tcho-Tchos faktionsförmåga är gemensam för alla stammar och lyder: “När en motståndare utför en ritual måste hen välja att ge dig 1 Fördärv eller själv ta 1 Fördärv mindre.”
Valet av stam påverkar bara tre av faktionens formelböcker och sker innan spelet börjar. Tcho-Tcho-spelaren är dock inte tvungen att avslöja sitt val förrän hen samlar (vänder upp) någon av de tre formelböcker som är specifika för stammen, så det kan dröja ett par rundor innan motståndarna ens kan veta vad de har att göra med.
Genom välorganiserade prästoffer och specialförmågor kan Tsang-stammen av Tcho-Tcho bibehålla en relativt stor inkomst av Fördärv och Insegel på endast tre lättförsvarade områden. Det är inte spektakulärt och ger inte mycket Kraft över till offensiva aktiviteter, men det är relativt robust. Motståndarna gör bäst i att gadda ihop sig mot Tsang och försöka spränga dess murar. Övriga stammar är mer normala och offensiva.
Externa länkar
- Wikipedia: “Ubbo-Sathla”.