Kraft i Gaiaprojektet
Symboler i skålar
Brädspelet Gaiaprojektet har en enhetlig ikonografi och nästan ingen text. Denna artikel behandlar bara en av spelets resurser i detalj.
Innehåll
Grunder
Andra resurser kan öka och minska i mängd. Det kan kraft också, med speciella symboler.
Utöver att öka och minska i mängd kan kraft dessutom flytta på sig över spelarens bräde. Det vanliga sättet att göra detta är med uppladdning och urladdning.
Uppladdning sker om möjligt från skål I till skål II, därefter från skål II till skål III. Urladdning sker från skål III till skål I.
Antalet kraftmarkörer på spelarens bräde är konstant i all förflyttning. Upp- och urladdning ger alltså vare sig mer eller mindre kraft.
Kraft i byggnader
Varje byggnad har ett kraftvärde. Detta används för passiv uppladdning, en frivillig reaktion på att dina motståndare bygger i närheten av dina byggnader.
Kraftsymbolen under bilden på gruvan betyder inte att kraft ska kasseras eller laddas ur. Du får heller ingen ny kraft eller uppladdning bara av att bygga gruvan. Symbolen betyder istället att en färdig gruva har ett inneboende värde av 1 kraft.
Byggnaders kraft används dels för syftet att bilda federationer (se Gaiaprojektets handlingar), dels för passiv uppladdning.
Passiv uppladdning
När dina motståndare i Gaiaprojektet bygger nära dina byggnader har du ett beslut att fatta.
Faktorerna i beslutet är:
- Kraftvärdet v hos din kraftigaste enskilda byggnad i grannskapet, d.v.s. inom 2 rutors avstånd från motståndarens byggnad.
- Mängden urladdad kraft u på ditt faktionsbräde. u är summan av kraft i skål II och det dubbla av kraft i skål I. Till exempel, en markör i vardera skålen ger u = 3.
- Din mängd segerpoäng s.
Om du accepterar händer följande:
- Du laddar kraft x antal gånger, där x är det minsta av u, v, och s + 1.
- Du förlorar x - 1 segerpoäng till ett minimum av noll.
Processen garanterar en form av rättvisa. Du kan inte förlora mer än 1 segerpoäng mindre än den kraft du laddar. Du kan inte heller ladda mer än 1 kraft om du har noll segerpoäng, och du kan inte nå negativa segerpoäng.
Om du inte accepterar händer ingenting.
Exempel
Du har 1 kraft i skål I, 1 kraft i skål II, och 6 kraft i skål III.
Du har en gruva (kraftvärde 1) intill en planet där din motståndare bygger en gruva. Du får om du vill ladda upp kraft 1 gång (1 markör från skål I till II). Du förlorar i så fall noll segerpoäng (1 - 1), så det är en ren vinst. Du gör det.
Du har nu 2 kraft i skål II och 6 kraft i skål III.
Du har en akademi (kraftvärde 3) en ruta bort från en planet där din andra motståndare uppgraderar en gruva. Du får om du vill ladda upp kraft 2 gånger (2 markörer från skål II till III), men sedan tar det stopp, för du har ingen annan urladdad kraft tillgänglig. Eftersom det inte är din tur ännu kan du inte heller utföra bihandlingar för att ladda ur mer kraft. Om du väljer att ladda kraft förlorar du å andra sidan bara 1 segerpoäng (2 - 1).
Om du hade haft mer urladdad kraft tillgänglig hade du fått ladda 3 gånger för akademin, men då hade du också förlorat 2 segerpoäng (3 - 1).
Gaiaskålen
Upp- och urladdning är exempel på förflyttning av kraft. Det finns en annan typ av förflyttning.
Varje spelares faktionsbräde visar de här symbolerna:
Det framgår inte av symbolerna, men dessa två pilar är aktuella i olika faser av spelet. Att flytta kraft ur Gaiaskålen sker automatiskt i Gaiafasen som är fas 2 av varje runda. Att flytta kraft till Gaiaskålen är en del av gaiaformering, som är en sorts handling. Alla handlingar sker i fas 3 av varje runda.
Teknologibrädet i spelet visar hur mycket kraft du ska flytta till Gaiaskålen vid gaiaformering. Se Gaiaprojektets forskningsområden och miljöer för gaiaformeringsforskningen i sitt sammanhang.
Kraft i Gaiaskålen är uppbunden. Den kan inte laddas upp eller laddas ur och du kan inte kassera den för att till exempel sätta ut satelliter till en federation.
Kraft till Gaiaskålen kan hämtas ur vilka andra skålar som helst, i valfri kombination. Oavsett vilken skål den hämtades ur från början hamnar den dock där pilen ut ur Gaiaskålen slutar. En eventuell tidigare laddning är borta.
Exempel på sammansatt symbol
Avslutningsvis:
Tolkning:
Du kan, som en handling, max en gång per runda (nedre fältet, oktagon i bakgrunden), ladda ur 3 kraft (övre fältet) för att ta 2 ny kraft (nedre fältet, förgrunden).
Som vanligt när du tar ny kraft och som det mellersta lagret av den sammansatta symbolen också antyder lägger du den nya kraften (2 markörer) i skål I, tillsammans med betalningen (3 markörer) som också hamnar i skål I genom urladdning.