Väldiga Cthulhu
Den gröna faktionen i Cthulhukrig
Lägg märke till distinktionen mellan Cthulhu själv (ett vidunder) och faktionen som helhet, vars namn är Väldiga Cthulhu.
Överblick
- Tema: Aggression, högt tempo och djupt vatten.
- Nybörjarvänlighet: Mycket hög.
- Skalbarhet: Lika bra oavsett antal spelare.
Cthulhu är en utomjording fängslad under havet. Dess faktion är den enklaste i spelet. Faktionen har en klar styrka tidigt i spelet: Strid. Både monster och vidunder har utmärkta stridsförmågor i förhållande till sin kostnad i Kraft. Faktionen har också mer subtila förmågor; de är bra men ovanligt få och begripliga.
Andra faktioner behöver göra uppoffringar för att samla sina formelböcker, men inte Väldiga Cthulhu. Två formelboksvillkor ger spelaren goda skäl att gå till attack snabbt och hårt medan två andra uppfyller sig själva utan att spelaren behöver göra någonting.
Bra för motståndare att veta
Tre av faktionens egenskaper ger den ett naturligt grepp över haven:
- Ett formelboksvillkor är “Kontrollera 3 Portar i havsområden eller 4 Portar finns i havsområden”.
- En formelbok ger Väldiga Cthulhu 1 Kraft för varje motståndarkontrollerad Port i haven.
- En annan formelbok låter Cthulhu teleportera från en havsyta till faktionskortet och därifrån vidare till valfritt område med sin armé. Cthulhu kan använda detta för att nå ett landområde, men kan då inte genast dyka ner igen, så havsområden är mer utsatta för förmågan.
Allt detta är skäl att inte etablera sig i haven när Väldiga Cthulhu är med i spelet.
En annan viktig formelbok är Drömmar (Dreams) som konverterar andras kultister till Väldiga Cthulhus sida. Ensamma kultister är särskilt lockande mål för Drömmar.
Externa länkar
- Wikipedia: “Cthulhu”.